کد خبر :956474 تعداد نمایش : 2184            تعداد نظر : 0
معمای خودروهای لوکس قاچاق
     بیلان: اواخر مرداد سال جاری بود که از کشف 13 خوروی لوکس قاچاق خبر داده شد. ابتدا قرار بود که همه این خودرو ها پرس شوند، اما پس از چند روز چند سناریو درباره آنها مطرح شد
 
بیلان جورنال-خبر

بر این اساس سیدعبدالمجید اجتهادی، مدیرکل مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی در مورد جزئیات این پرونده قاچاق خودرو گفته بود: مطابق این پرونده که در سال گذشته مورد بررسی قرار گرفت، متهم پرونده 13 خودرو لوکس شامل بنز S500، بی.ام.و، پورشه و رنجروور را به صورت قاچاق و از طریق مرزهای غیررسمی وارد کشور کرده و حتی تعدادی از آنها را نیز فروخته بود که با پبگیری‌های لازم موضوع کشف و پرونده در سازمان تعزیرات حکومتی مورد رسیدگی قرار گرفت. او در مورد چگونگی امحای این خودروها گفت: با توجه به قانون و هماهنگی‌های انجام‌شده از سوی سازمان اموال تملیکی، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تعزیرات حکومتی و قوه قضائیه مقرر شده تا این خودروها برای اولین بار در کشور امحا شود. اعلام این خبر واکنش‌هایی را از طرف کارشناسان، واردکنندگان و برخی رسانه‌ها به دنبال داشت؛ چراکه بر اساس قانون کالاهای کشف‌شده ابتدا باید به هر طریقی که شده صادر شوند. اگر امکان صادر شدن آن کالا وجود نداشت، باید امحا، پرس یا آتش زده شوند. اما این بار ظاهرا تصمیم گرفته شده بود و قرار بود هر 13 خودرو لوکس که ارزش آنها بیش از 14 میلیارد بود، پرس شوند. در نهایت با نزدیک شدن به روزهای پایانی همان هفته و زمان اجرای مراسم امحا خبری مبنی بر لغو پرس کردن این خودروهای لوکس در شیراز منتشر شد. آنطور که معاون رئیس کل دادگستری فارس گفته بود، امحای این خودروها فعلا از دستور کار خارج شده است. پس از آنکه عملیات پرس این خودروها لغو شد، چند سناریو برای برخورد با کالاهای قاچاق میلیارد تومانی مطرح شد. عده ای بر این باور بودند که اگر از بین نمی‌روند، باید حتما صادر شوند. در همین رابطه رئیس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو گفت که بر اساس بررسی‌های صورت‌گرفته، هزینه صادرات مجدد ۱۳ خودرو لوکس قاچاق از قیمت آنها بیشتر می‌شود. رضایی ادامه داد: موضوع فروش قطعات و لوازم یدکی این خودروها در بازار داخلی نیز به‌دلیل شبهه در ایجاد فساد از دستور کار مسئولان امر خارج شده است. قبل از این موضوع سرنوشت کالاهای غیرفسادپذیر مکشوفه قاچاق، یا ماندن در انبارهای سازمان امول تملیکی بود، یا اینکه به مزایده گذاشته می‌شد، یا اگر هیچ‌یک از این گزینه‌ها به میان نمی‌آمد، همچون موردی که اخیرا اعلام شد، امکان صادرات مجدد آنها فراهم می‌شد. بعد از آنکه پرس و صادرات خودروهای لوکس منتفی شد، عده‌ای عنوان کردند که می‌توانیم خودروها را در اختیار سازمان‌های عمومی دولتی قرار دهیم یا اینکه آنها را به مزایده بگذاریم. البته اصل بر این است که این خودروها به بازار داخلی نیایند، اما راهکارهایی که ارائه می‌شود، دقیقا برخلاف اصول قانونی است. به عنوان مثال راهکاری که برای اتمام غائله خودروهای لوکس ارائه شد، مزایده آنها بود؛ در حالی که برخی معتقدند: وقتی کالای قاچاق از طریق سازمان اموال تملیکی دوباره فروخته شده و به بازار می‌آید، قاچاقچیان آنها را خود به بازار عرضه می‌کنند و به‌عبارت دیگر کالای قاچاق خریداری‌شده از سازمان اموال تملیکی، به‌نوعی نقش پوشش در مورد کالای قاچاق کشف‌نشده را ایفا می‌کند. البته این بار به نظر می‌رسد مسئولان امر فکر اینجای کار را هم کرده باشند؛ چنانکه رئیس سازمان اموال تملیکی درباره مزایده می‌گوید: کسانی که می‌توانند بخرند و صادرات کنند، در مزایده شرکت کرده و تضمین دهند که به صورت قطعی این خودروها را صادر می‌کنند و بعد خودرو را در اختیار می‌گیرند و تعیین مقصد آن نیز به عهده خود آنها خواهد بود. امین دلیری تاکید می‌کند: ما باید هدف حود را پیگیری کنیم و ببینیم از نظر اقتصادی و منافعی که می‌تواند برای جامعه داشته باشد، کدام مسیر بیشتر به صلاح است و بعد تصمیم بگیریم. با همه این اوصاف، باید گفت هنوز سرنوشت این خودروهای جنجالی مشخص نیست و شاید هیچگاه مشخص نشود. ظاهرا در شرایطی که اقتصاد ایران با مسائل پیچیده‌ فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کند، خبر کشف 13 خودرو لوکس که از طریق قاچاق وارد کشور شده بودند، به معمای تازه‌ای تبدیل شده است.

مجله بیلان

 

موضوع خبر : اخبار اقتصادی تاریخ ارسال : 12/18/2016 12:06:35 PM  

 
نظرات شما


نام
ایمیل
نظر *

اخبار مرتبط

صفحه از


آخرین اخبار